loebeskade.dk ondt i knæet

Corpus Hoffa

Der kan være mange årsager til smerter omkring knæet i forbindelse med løb. I dette indlæg vil vi gøre dig klogere på, hvad en irriteret Corpus Hoffa (fedtpude i knæet) er for noget, og hvorfor det kan resultere i knæsmerter. Derudover vil vi forklare, hvordan tilstanden bør behandles, og om du må løbe med en irriteret fedtpude. Har du yderligere spørgsmål omkring en irriteret Corpus Hoffa eller mere generelt til dine knæsmerter, kan du kontakte vores løbeeksperter via formularen i bunden af dette indlæg eller på siden Kontakt os

Dette indlæg indeholder følgende:
Hvad er Corpus Hoffa?
Hvem rammes typisk af knæsmerter grundet en irriteret fedtpude?
Hvad er symptomerne?
Hvordan bliver Corpus Hoffa irriteret?
Hvordan behandles en irriteret Corpus Hoffa?
Gode øvelser for en irriteret Corpus Hoffa – se videøvelser

Hvad er Corpus Hoffa?

Corpus Hoffa er en fedtpude/fedtlegeme, som er placeret lige nedenunder knæskallen. Fedtpuden har en stødabsorberende funktion, og absorberer noget af den belastning, som påføres ned gennem knæet, når vi bevæger os. Der kan opstå en irritationstilstand omkring Corpus Hoffa grundet gentagne store belastninger på fedtpuden. Denne irritationstilstand medfører, at fedtpuden bliver mere følsom, og dermed vil man opleve smerter ved små belastninger omkring området for fedtpuden. Det er også muligt at få en skade på Corpus Hoffa ved et slag/fald på knæet. Dette indlæg vil dog koncentrere sig om smerter grundet gentagne store belastninger på fedtpuden, da denne årsag er typisk indenfor løb.

corpus hoffa loebeskade

Hvem rammes typisk af knæsmerter grundet en irriteret fedtpude?

Personer, som har en tendens til at hyper ekstendere over knæene (stå med overstrakte knæ), kan typisk opleve knæsmerter grundet en irriteret Corpus Hoffa. Derudover ses tilstanden hyppigere hos kvinder sammenlignet med mænd. Tilstanden ses typisk hos idrætsaktive, som har øget/ændret deres træningsmængde indenfor en kort periode. 

Hvad er symptomerne?

Oplever man knæsmerter grundet en irriteret fedtpude i knæet, vil man typisk opleve smerter i situationer, hvor ens knæ er strakt eller overstrakt. Derudover kan trappegang, hop og styrkeøvelser med belastning på knæene (eksemplevis squat) provokere ens symptomer. Smerterne er typisk lokaliseret lidt under knæskallen, hvor man også kan være øm ved tryk omkring dette område. Det kan være svært at skelne en irriteret fedtpude fra et springerknæ, når man skal identificere årsagen til ens knæsmerter. Ved et springerknæ er smertens lokation typisk samme sted som ved en irriteret Corpus Hoffa, og det kan af den årsag være svært at skelne de to årsager fra hinanden. Vil du vide mere om et springerknæ, kan du læse vores indlæg her.

Hvordan bliver Corpus Hoffa irriteret?

Som nævnt tidligere vil dette indlæg omhandle en irriteret Corpus Hoffa grundet gentagne større belastninger på fedtpuden end fedtpudens kapacitet har kunne klare. Årsagen til, at belastningen på fedtpuden har oversteget kapaciteten, kan både findes i at fedtpudens kapacitet er faldet, eller ved at belastningen er øget/ændret. Man kan eksempelvis godt få en irritation omkring Corpus Hoffa uden at ændre på ens træning. Faktorer som nedsat søvn, inaktivitet, øget stressniveau og dårlig kost kan resultere i et fald i vævets kapacitet, der gør at ens “normale” belastning bliver for stor.

Årsagen til det ulige forhold imellem belastning og kapacitet kan også findes i en ændring af belastningen omkring fedtpuden. Det kan eksempelvis være motionisten, som pludseligt gerne vil igang med løb og har en tendens til at have overstrakte knæ ved landing. Eller løberen, som vil igang med supplerende styrketræning i form af squats, hvor personen står med kilo på ryggen og overstrakte knæ inden hver enkelt squat udføres. Begge scenarier er eksempler på ændringer i belastningen omkring fedtpuden, hvilket kan resultere i et ulige forhold mellem belastning og kapacitet. Du kan læse mere omkring overbelastningsskader, kapacitet og belastning i dette indlæg.

Hvordan behandles en irriteret Corpus Hoffa?

I behandlingen vil man forsøge at reducere på belastningen omkring Corpus Hoffa. Dette gøres, så der oprettes et mere sundt forhold mellem belastning og kapacitet. Man vil kigge på de symptomgivende aktiviteter og justere dem, så der flyttes noget belastning væk fra fedtpuden. Er løb eksempelvis en symptomgivende aktivitet, vil det ikke være hensigtsmæssigt at holde en total pause fra løb. Dette er ikke hensigtmæssigt, da det vil sænke vævets kapacitet unødvendigt meget. Derimod vil man gå ind og kigge på ens løb, og se om man kan lave nogle ændringer i eksempelvis ens løbestil, løbeterræn eller andet og på den måde flytte noget belastning væk fra fedtpuden. Sideløbende med denne aktivitetsmodificering vil man igangsætte relevant træning, der har til formål at styrke strukturerne omkring knæet. Øvelserne bør tilpasses, så de ikke provokerer ens symptomer yderligere. 

Gode øvelser for en irriteret Corpus Hoffa.

Det er ikke muligt at opstille “de bedste øvelser” for en irriteret Corpus Hoffa, som er gældende for alle. Det vigtigste er, at øvelserne er tilpasset den enkelte, så de kan udføres uden at provokere ens symptomer yderligere. Vi har dog alligevel valgt at vise eksempler på øvelser, som kunne være relevante nedenfor. Se det som inspiration og ikke som en guide, der er gældende for alle.

15 + 14 =

Referencer

(1) Mace J, Bhatti W, Anand S. Infrapatellar fat pad syndrome: a review of anatomy, function, treatment and dynamics. Acta Orthopaedica Belgica. 2016;82(1):94-101.  

(2)  Hannon J, Bardenett S, Singleton S, Garrison JC. Evaluation, Treatment, and Rehabilitation Implications of the Infrapatellar Fat Pad. Sports health. 2016;8(2):167-71. 

(3) Larbi A, Cyteval C, Hamoui M, Dallaudiere B, Zarqane H, Viala P. et al. Hoffa’s disease: A report on 5 cases. Diagnostic and interventional imaging. 2014;95(11):1079-84.